Hovedside » Arkiv » Nyere Ibsen-publikasjoner » Ibsen-publikasjoner i 2006

Ibsen-publikasjoner i 2006

Ibsen Reception in Poland and the Baltic Nations

Edited by Knut Brynhildsvoll, Lech Sokól and Benedikts Kalnaès

Centre for Ibsen Studies, University of Oslo, 2006.

Acta Ibseniana IV: Ibsen Reception in Poland and the Baltic Nations

Ibsen Reception in Poland and the Baltic Nations is the fourth issue of the Centre for Ibsen Studies report series Acta Ibseniana.
Acta Ibseniana IV contains articles on various aspects of the Ibsen reception in Poland and the Baltic nations written exclusively for this anthology. The contributions aim at supplementing the existing research literature and make the output available in English. The articles deal with Ibsen´s influence in the respective countries in the fields of theatre aesthetics, dramaturgy, theatre criticism, literary research, translation theory, cultural studies etc. The main intention is to shed light on Ibsen´s importance as a provider of impulses in all these areas of literary and cultural transfer.

˜*˜

Paul Binding, With Vine-Leaves in His Hair - The Role of the Artist in Ibsen´s Plays

Norvik Press, University of East Anglia, 2006.

The title of this study of the artist in Ibsen´s work is taken from Hedda Gabler´s ambitions for the heroic death of her former lover, Ejlert Løvborg, and points to a cultural inheritance from both Greek tragedy and Romanticism´s concept of the artist-as-rebel. In his great sequence of prose plays the figure of the artist (or would-be artist) is of the greatest importance to Ibsen in his presentation of the tensions inside contemporary society. His empathy with his dramatis personae and his exact and scrupulously accurate placing of them in context means that we need to appreciate his artist-characters in relation to their respective pursuits if we are to see those plays in which they appear in all their depth.
This study focuses particularly on Gengangere (Ghosts), Fruen fra havet (The Lady From the Sea), Hedda Gabler, Bygmester Solness (The Master Builder), and Når vi døde vågner (When We Dead Awaken). Osvald in Ghosts, for example, opposes the spirit of modern French painters to his Norwegian milieu, yet how far are we to admire him for this? In this personal reflection, Paul Binding examines the idea that Ibsen´s understanding of his people and situations here is of immeasurable help to us now in our search for values on which to build our lives.

˜*˜

Ibsen Studies, Volume 6, Number 2 / 2006

Taylor & Francis 2006

Contents:

  • Maria Shevtsova: From Ibsen to the ´Visual Book´: Robert Wilson´s Peer Gynt
  • Errol Durbach: Ibsen and the dramaturgy of uncertainty
  • Mitsuya Mori: Hedda Gabler, A Parody of A Doll´s House
  • Lars August Fodstad: Refurbishing the Doll´s House? - The Theatre Programme as Paratextual Trace
  • Kirsten Shepherd-Barr: Ibsen´s Globalism
  • Reviews: Ulla-Britta Lagerroth on Toril Moi´s Ibsens modernisme, Annegret Heitmann on Ivo de Figueiredo´s Henrik Ibsen. Mennesket, and Jon Nygaard, Intermediation of Ibsen to the Swedish-speaking area 1857-1906

 

˜*˜

Henrik Ibsen, Peças escolhidas I-III

Livros Cotovia, Lisboa 2006

Utvalgte verker av Henrik Ibsen i portugisisk oversettelse.

Bind I: Quando nós, os mortos, despertamos, John Gabriel Borkman, O pequeno Eyolf, O constructor Solness. Textos introdutórios: de Gustavo Rubim, Jorge Silva Melo, Karl Eric Schollhammer
Bind II: Hedda Gabler, A dama do mar, Rosmersholm, O pato selvagem.
Bind III: Um inimigo do povo, Espectros, Casa de bonecas, Os pilares da sociedade, Peer Gynt, Brand.

˜*˜

Alberto Savinio, Vida de Henrik Ibsen

Tradução de Luísa Feijó. Livros Cotovia, Lisboa 2006

Portugisisk oversettelse av italiensk Ibsen-biografi ved Alberto Savinio, første gang utgitt i 1979.

˜*˜

Gunhild Hoem, Henrik Ibsen - Den visjonære tenker

Solum Forlag, Oslo 2006, pris NOK 199,-

Med utgangspunkt i dramaene Keiser og Galilæer, Brand og Peer Gynt belyser Gunhild Hoem Henrik Ibsens visjonære og metafysiske tenkning. Ibsens dyptloddende idéer er beslektet med tankene til Platon, gnostikere og mystikere. Disse metafysiske tenkere skuer bakenfor den ytre sansbare virkelighet og henter sine idéer fra en kilde av ånd og ren væren. Ut fra sin dype livsinnsikt ser de livet som en universell helhet vevet sammen av guddommelige krefter.

˜*˜

Frihet som livsbetingelse 1

Transit, Oslo 2006, pris NOK 198,-

«For mig er friheden den højeste og første livsbetingelse,» skrev Ibsen i et brev til Georg Brandes i 1882. Med dette sitatet som stikkord har nitten fremstående dramatikere fra ti land skrevet korte stykker for scenen. Resultatet av Det Åpne Teaters «Ibsen international short text challenge 2006» ble ikke bare lesninger, oppsetninger og evenementer en rekke steder i inn og utland; det ble to dramatikkantologier. Mellom disse permene er åtte av de norske bidragene samlet:
Husarenes ettermiddag av Jesper Halle
Fridom av Jon Fosse
Stolen av Gro Dahle
Jegerne av Wetle Holtan
Skade av Arne Lygre
Utflukt av Gyrid Axe Øvsteng
Vi to av Marit Tusvik
Rød, Snø og Ulven av Lisa C B Lie

˜*˜

Jørgen Dines Johansen, Atle Kittang, Astrid Sæther (red.), Ibsen og Brandes - Studier i et forhold

Gyldendal Norsk Forlag, Oslo 2006, pris NOK 339,-

Bokomslag: Ibsen og Brandes

Tradisjonelt er forholdet mellom Henrik Ibsen og Georg Brandes blitt framstilt som et forhold mellom åndelige tvillinger: Hver på sin måte satte dramatikeren og kritikeren problemer under debatt og bidro dermed til å skape et moderne gjennombrudd i europeisk litteratur og åndsliv.
Denne boken vil gå bakenfor de tradisjonelle framstillingene. Var det virkelig Brandes som gjorde Ibsen til samfunnskritisk dikter? Var det ikke like mye Ibsen som hadde bruk for Brandes til å fremme sitt prosjekt? Er det riktig at Brandes forsto Ibsens diktning bedre enn de fleste?
Danske og norske spesialister på Brandes og Ibsen står bak boken. Den handler ikke bare om de intellektuelle relasjonene mellom de to, men også om de private. Den handler om kvinnesyn og kvinneforståelse, om ulike opplevelser av eksilet som livsform, og ikke minst om Brandes som Ibsens leser.

˜*˜

Siri Senje, En Udødelig Mand

Bielenberg Forlag, Lillehammer 2006

En Udødelig Mand er et dramatisk diktverk med utgangspunkt i Henrik Ibsens unge år. Det ble til etter initiativ fra NRK Drama og får premiere som fjernsynsserie julen 2006.
I En Udødelig Mand følger vi en bråbegavet gutt som fødes og vokser opp i velstand i en av Skiens rikeste kremmerfamilier. Han er syv år da familien kastes ut i økonomisk ruin og eiendommene deres må selges. Som 15-åring må han gi opp skolegang og slave som apotekerlærling i lilleputtbyen Grimstad. I sin ensomhet finner han trøst hos kjøkkenpiken. Han må betale dyrt for varmen, da piken blir gravid og omgivelsene fordømmer ham.
Men Henrik har en drøm om et annet liv, en drøm som ikke vil dø. Han fullfører læretiden, han skaffer seg arbeid, han forelsker seg glødende i en av borgerskapets døtre, han leser latin på egen hånd. I apotekets bakværelse sitter han og skriver hver eneste natt. Der finner han også sitt egentlige kall: Som 21-åring skriver han sitt første drama. Etter seks års eksil i småbyen kan den nyslåtte dikteren sette kurs mot hovedstaden med Catilina under armen.
På veien stopper han i Skien for å hilse på familien. To uker senere forlater han fødebyen og setter kursen mot Christiania. Han er 22 år. Han ser aldri sine foreldre igjen. I de neste 50 årene skriver han et stort antall udødelige historier der motiver fra hans barndom og ungdom figurerer.

˜*˜

Ivar Havnevik, Ild og vann - Fra Norma til Rebekka West

Engelstad Forlag, Oslo 2006, pris NOK 299,-

23 år gammel bodde Henrik Ibsen i Christiania som student. I mai 1851 skrev han en begeistret anmeldelse av operaforestillingen Norma på Christiania Theater. Hva var det som beveget ham så sterkt?
Ivar Havnevik, forfatter og mangeårig hovedkonsulent i Aschehoug Forlag, tar leseren med gjennom Ibsens barndom og ungdom for å finne forutsetningene for at problemstillinger og personer i nettopp denne operaen har talt rett til den unge mannen. Mye av det vi visste om ham, blir sett på en ny måte. Inntrykkene fra Norma har preget mange av Ibsens skuespill. Aller sterkest har impulsene slått inn i Rosmersholm fra 1886, hele 35 år etter at Ibsen så Norma på scenen. Stoffet er formidlet slik at enhver som er interessert i Ibsens liv og diktning, kan finne noe for seg. Boken er gjennomillustrert.

˜*˜

Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier, 5 - 2006: Henrik Ibsen

Århus 2006

Ibsen-nummer av tidsskrift utgitt ved Afdeling for Dramaturgi, Institut for Æstetiske Fag ved Aarhus Universitet. Nummeret består av artikkelversjoner av foredrag holdt under konferansen "Ibsens teater - scenisk og litterært" ved Aarhus Universitet i mai 2006. Last ned pdf-fil med forsidebilde, innholdsfortegnelse og forord

Innhold:

  • Live Hov: Henrik Ibsen som teatermann
  • Sven Åke Heed: Komiska inslag i Ibsens samtidsdramer
  • Erik Østerud: Kronos og topos
  • Jørgen Dines Johansen: Bytte, gave og offer i Et dukkehjem og Fruen fra havet
  • Bent Holm: Konceptet frem for alt - dogme´ forbehold!
  • Roland Lysell: Henrik Ibsens dramatik på 2000-talets tyska scener
  • Anne Marie Rekdal: Ibsen, kvinnene og friheten
  • Atle Kittang: Hedda - troll og tragisk skikkelse
  • Elin Andersen: Gåden Hedda
  • Erik Exe Christoffersen: Gengangere som performance
  • Anmeldelser

 

˜*˜

Ibsen Suomessa, Hanna Korsberg (red.)

Like, Helsinki 2006

Presentasjon av boken (på finsk) på forlagets nettsider.

˜*˜

Ibsens kvinner, Ellen Horn (red.)

Kunnskapsforlaget, Oslo 2006, pris NOK 398,-

Bokomslag: Ibsens kvinner

Henrik Ibsen hadde dametekke. Høyst sannsynlig elsket han kvinner. Og de elsket ham! Denne boken handler om alle hans kvinner: Hans hustru Suzannah, kvinnene han møtte, de som inspirerte ham og lånte sine trekk til hans berømte rollefigurer - og de kvinnene som tolker hans skikkelser på scener verden over.
Ellen Horn har samlet sterke krefter til å bidra til Ibsens kvinner: skuespillere, Ibsen-forskere og forfattere; alle dykker ned i det lokkende og fascinerende ibsenske kvinneuniverset. Bidrag fra Astrid Sæther, Vigdis Ystad, Juni Dahr, Hanne Ørstavik, Mari Maurstad, Gisken Armand, Suzanne Brøgger, Lise Fjeldstad, Anne Marit Jacobsen, Kjersti Holmen, Lavleen Kaur, Gørild Mauseth, Anna Bache-Wiig, Ingjerd Egeberg, Liv Heløe, Merete Morken Andersen, Helene Uri, Wenche Foss, Henny Moan, Monna Tandberg, Nina Alnæs, Glenda Jackson og mange flere...

˜*˜

Margareta Wirmark, Nora Nora - Henrik Ibsens dockhem Ingmar Bergmans

Carlsson Bokförlag, Stockholm 2006, ca-pris SEK 270,-

Nora dansar tarantella. Den dansen är hennes egen; hon improviserar fram stegen. Året var 1989 och för regin stod Ingmar Bergman. Pjäsen kom till ett drygt sekel tidigare. Den skrevs i Italien i Rom och Amalfi där Henrik Ibsen bodde sedan femton år tillbaka. Han upplevde Italien som solens land, som värmens och kulturens land, långt från det regniga, gråkalla Norge.
Ett dockhem blev Ibsens stora genombrott och pjäsen kom upp på snart sagt alla Europas scener. Den har behållit sin aktualitet och spelas ständigt. Här lanseras en utopi om ett jämställt samhälle. Vilka egenskaper utmärker det? Varifrån fick Ibsen idéerna från sin samtids Italien eller kanske från tidens litteratur?

˜*˜

Egil Törnqvist, Ibsen - byggmästaren

Scandinavisch Instituut, Universiteit van Amsterdam, 2006

Henrik Ibsen har ofta kallats det moderna dramats fader. Ännu efter hundra år torde han, näst Shakespeare, vara världens mest spelade dramatiker. Desto märkligare är det att det som framför allt motiverar denna rangplats - Ibsens förmåga att konstruera sina dramer på ett verkningsfullt sätt - så litet uppmärksammats. I den omfattande Ibsenlitteraturen har denna aspekt mestadels fått stå tillbaka för andra som mer eller mindre bortser från att vi har att göra just med dramer.
Ibsen - byggmästaren vil råda bot på detta missförhållande. Efter en inledning om Ibsens mottagare diskuteras i sex kapitel lika många av Ibsens dramer - Et dukkehjem, Gengangere, Rosmersholm, Hedda Gabler, Bygmester Solness, Lille Eyolf - med fokusering på dramaturgiske aspekter.
Boken riktar sig till dem som intresserar sig för Ibsens dramer och deras uppbyggnad samt för förhållandet mellan läsar- och åskådarreception respektive första- och andragångsreception. Särskilt för litteratur- och teatervetare, drama- och medieforskare fyller den ett tomrum.

˜*˜

Turning the Century - Centennial Essays on Ibsen, Edited by Michael Robinson

Norvik Press, 2006

Since 1962 the British journal Scandinavica has published a wealth of articles on Nordic literature and culture. To commemorate the centenary of the death of the Norwegian playwright Henrik Ibsen (1828-1906), this volume contains a selection of the finest articles published in Scandinavica on the subject of Ibsen´s work.
The selction has been made to reflect the breadth and variety of scholarship into Ibsen´s plays during the past five decades. The articles cover a wide range of general topics, from his reception in England and an analysis of early performances of the plays in London to studies of his language and style, as well as individual essays on specific plays. These include Love´s Comedy, Ghosts, A Doll´s House, An Enemy of the People, Rosmersholm, Hedda Gabler, The Lady from the Sea, The Master Builder, and When We Dead Awaken.
Contributors include James McFarlane, John Northam, Kristian Smidt, Brian Johnston, Egil Törnqvist and Erik Østerud.

˜*˜

Ivo de Figueiredo, Slipp meg - En bok om Henrik Ibsen

Aschehoug, Oslo 2006, pris NOK 199,-

Bokomslag Slipp meg

Med tekst av Ivo de Figueiredo - forfatteren av den kritikerroste og aktuelle biografien Henrik Ibsen. Mennesket - om fem av Ibsens mest kjente skuespill, med fotografier av bl.a. Jo Michael de Figueiredo og design av Maya Lie er Slipp meg blitt et helt egenartet prosjekt. Boken er også Ibsen-årets gave til landets 17-åringer og 10. klassetrinn i ungdomsskolen - og forhåpentligvis en inngangsport til Ibsens verker.
Ivo de Figueiredo har tatt for seg Brand, Peer Gynt, Gjengangere, Et Dukkehjem og Vildanden og gjenfortalt Ibsens tekster med sine egne ord. Gjennom hele boken finnes bilder man ikke umiddelbart vil forbinde med Ibsen, og tekstene som står til bildene, kan nok virke underlige. Hva er budskapet? Tanken har vært å lage gåter i Ibsens ånd, der leseren skal forsøke å forstå hva bildene og tekstene betyr sammen. I et tillegg bak i boken finnes spørsmål og kommentarer.

˜*˜

Matias Faldbakken, Kaldt produkt

Kagge Forlag, Oslo 2006, pris NOK 249,-

Matias Faldbakken har skrevet om Ibsens Et dukkehjem med utgangspunkt i Ibsens sitat: "For mig er frihet den højeste og første livsbetingelse."
Det er 127 år siden Nora tok hatten sin og forlot Helmer og dukkehjemmet. Stykket har siden den gang blitt lest og satt opp på scener verden rundt, og vekket stor begeistring og tidvis forargelse. Hvordan kunne Nora finne seg til rette og danse rundt og momse makroner i det klamme, helmerske hus? Hvordan greide hun å gå, og hva gikk hun til? «Jeg svarer ei. Mitt kall er kun at spørge,» svarte salige Ibsen.
I denne boka har Matias Faldbakken tatt opp igjen Et dukkehjem, og Ibsens geniale utfordring om å betvile forestillinger og idealer som ikke tidligere er offentlig betvilt. Det er selvfølgelig forestillingen om menneskets frihet som skal utfordres og problematiseres. På hvilke måter er vi som lever akkurat nå frie, og på hvilke måter er vi bundet fast i forestillinger vi liker eller misliker, eller kanskje ikke en gang vet om?

˜*˜

Hanne Andrea Kraugerud, Halvt avmektig i lenestolen - Tre historieløse essays om Ibsen

Gyldendal Norsk Forlag, Oslo 2006, pris NOK 249,-

Hvorfor stikker ikke Hedda av med assessor Brack? Hva skiller Fru Inger til Østråt fra en skikkelig Høyre-kvinne? Hvorfor ligger ingen med Ballested? Hva er det med Ibsens kvinner?
I tre essays skriver filosofen Hanne Andrea Kraugerud seg gjennom tre av Henrik Ibsens kvinneskikkelser: Hedda Gabler, Fru Inger til Østråt og Ellida Wangel. Tre skikkelser som hundre år etter Ibsens død stadig er utsøkte utgangspunkt for å skrive innsiktsfullt om kvinneroller, litteratur og om vår tid, om kjønn og om å overleve i verden. Dette er essays med feillesninger og avsporinger, utfall mot lektorstanden, mot all verdens doktor Wangeler, forsvar for Heddas rett til å være oppdiktet - og en opplagt hyllest til danselæreren, frisøren, maleren og hurra-skeptikeren Ballested.

˜*˜

Simon Stranger, Gjengangeren

N. W. Damm & Søn, Oslo 2006, pris NOK 199,-

En morgen vinteren 2006 hender noe merkelig i Oslo. Plutselig våkner statuen av Henrik Ibsen og blir levende! Ibsen selv skjønner selvfølgelig ingenting. Alt han vil er å komme hjem og varme seg.
Men det er masse Ibsen ikke vet: Han har vært død i hundre år. Hjemmet hans er blitt et museum. Og på stamkafeen kaster de ham ut fordi han ser skitten ut... Hvor i all verden skal han gjøre av seg nå?
Heldigvis blir han kjent med Kalle og Kari, to uteliggere som bor under en bro. Sammen planlegger de noe som vil forandre byen for alltid...

Bokomslag, Gjengangeren

 

˜*˜

Tore Rem, Henry Gibson/Henrik Ibsen - Den provinsielle verdensdikteren

J.W. Cappelens Forlag, Oslo 2006, pris NOK 349,-

Den Ibsen som har en plass i verdens litteraturhistorie, er ikke vår Ibsen. Han er engelsk. Han er Henry Gibson, slik flere briter misforsto hans navn i begynnelsen. I Henrik Ibsen/Henry Gibson får du vite hva kjente skikkelser som Henry James, Oscar Wilde og George Bernard Shaw mente om Ibsen. Han ble kalt alt fra sosialist, feminist og provinsiell til morbid, blasfemisk, kjedelig, humørløs, dramatisk inkompetent og ufrivillig komisk.
Litteraturforsker Tore Rem har samlet og oversatt vittige, seriøse, polemiske og sarkastiske tekster i ulike sjangere, med vekt på anmeldelser, men også med utdrag fra parodier, hjelpeløse omarbeidelser og atskillig korrespondanse.
Til sammen gir disse tekstene et bilde av hva som skjedde da britene møtte Ibsen på slutten av 1800-tallet, og veien han gikk fra å være en provinsiell og uforståelig dikter til å bli universell, ikke bare for nordmenn, men også for briter.

˜*˜

Helge Rønning, Den umulige friheten - Henrik Ibsen og moderniteten

Gyldendal Norsk Forlag, Oslo 2006, pris NOK 399,-

Den umulige friheten plasserer Ibsens forfatterskap i en sosial- og idéhistorisk sammenheng. Boken viser hvordan Ibsens dramatikk er en tolkning av de erfaringer som attenhundretallets europeiske modernisering innebar i samfunn, politikk, familieforhold, følelser og fornuft. Ibsen var det moderne samfunns dramatiker, og han skapte det moderne drama. Det er moderniteten som problem som gjør ham stadig aktuell over hele verden. Den sentrale spørsmålet i verkene dreier seg om hvorvidt et fritt samfunn av frie individer er mulig. Boken drøfter denne problemstillingen gjennom analyser av alle Ibsens viktigste dramaer fra Catilina til Når vi døde vågner. Den umulige friheten ser på Ibsens dramatikk i lys av utviklingen i europeisk samfunn og litteratur som helhet. Dermed blir også forholdet mellom teater og drama på den ene siden og romanen som genre på den annen et viktig tema. Ibsen var en europeisk forfatter, som skrev på norsk.

˜*˜

Ting om Ibsen - tingene, livet og dramatikken

Andrimne Forlag og Kommunikasjonshus, Oslo 2006, pris NOK 330,-. Boken kan bestilles fra forlaget på grethe@kulturliv.com.

Ibsens bevisste forhold til sine omgivelser har vært utgangspunktet for å la tingene etter ham få spille hovedrollen i nærmere 30 essays. Disse spenner fra så ulike ting som hans badekar og malerier til ordener, røykesaker, flosshatt, barbersaker og reiseeffekter. I tillegg belyses temaer som spisevaner, teaterplakater og Ibsens eget gravmonument. Fra en vanskelig og smertefull start, karret Ibsen seg frem til å bli én av verdens mest spilte dramatikere, men veien dit var belagt med selvdisiplin, hardt arbeid, regler - og ting. Ibsen krevde ekstrem orden i tilværelsen, hvor selv den minste bagatell kunne "ødelegge" dagen. Og ved hans side stod alltid en hengiven og støttende Suzannah. Tingene utfordrer, de skaper fascinasjon, ja kanskje også aggresjon. Samtidig får de oss til å stille spørsmål, noen ganger overraskende. I sin samtid ble Ibsen oppfattet som "den gådefulde" - det var lite omverdenen visste om hans liv og person. Denne essaysamlingen åpner noen skjulte dører inn i livet og dramatikken.
Med bidrag fra bl.a. Thomas Hylland Eriksen, Henry Notaker, Finn Skårderud og Marit Ingeborg Lange. Redaktør: Anne-Sofie Hjemdahl.

Bokomslag Ting om Ibsen

 

˜*˜

Siri Senje, De unge hos Ibsen - Åtte unge skikkelser fra Henrik Ibsens verden

Gyldendal Norsk Forlag, Oslo 2006, pris NOK 229,-

I denne boken møter vi Olaf (13), Hedvig (14), Bolette (20), Eyolf (9) og fire andre unge mennesker fra Ibsens verden. De fleste har små roller i stykkene de opptrer i, og Ibsen forteller ikke først og fremst deres historier. For å komme tettere på dem har Siri Senje forestilt seg hvordan de kan ha hatt det mellom scenene. Noen av dem står overfor et avgjørende valg. Andre har tatt et valg og må prøve å leve med følgene. Hver av disse situasjonene presenteres som en liten historie.

˜*˜

Martin Nag, Om Henrik Ibsen og arbeiderbevegelsen

Falken Forlag, Oslo 2006, pris NOK 250,-

I denne boka legger Martin Nag fram flunkende nytt stoff om Henrik Ibsen som karikaturtegner i kampårene 1850-52, da den unge Ibsen solidariserte seg med "arbejderstanden" og var høyst aktiv, men hittil "skjult" aktør i Thranitterbevegelsen.

˜*˜

Kamilla Aslaksen, Ibsen-spørreboka

Ka Forlag, Oslo 2006, pris NOK 139,-

Cover Ibsen-spørreboka

Hva var Noras forbrytelse? Hvem sloss med Bøygen? Hvorfor vil ikke Boktrykker Aslaksen trykke artikkelen om det forgiftede badevannet? Hvem har fødselsdag i Vildanden? Hvordan blir Peer Gynt rik? Hvorfor beordrer Fru Inger til Østråt drapet på sin egen sønn?
For første gang foreligger nå en spørrebok om Ibsens liv og verk. Boken tar for seg forfatterskapet fra ulike vinkler, og har kapitler om alt fra penger, jus, politikk og geografi til værforhold, mat, samliv og erotikk. Her kan du også prøve deg på Ibsen-sitater og på hans sceneanvisninger.

˜*˜

Ibsen i Bergen

Bodoni Forlag, Bergen 2006, pris NOK 249,-

I samarbeid med Bergens Historiske Forening og Ibsen 2006 Bergen gir Bodoni Forlag i anledning Ibsen-året ut boken "Ibsen i Bergen". Boken gir et bilde av Ibsens år i Bergen (1851-1857), hans utvikling ved Det norske Theater og det miljø han møtte i byen. Boken består av artiklene:

  • Bergen på Ibsens tid
  • Ibsen som budbringer til Bergen
  • Teaterfeber i Vågsbunnen
  • Teatermannen
  • Ibsens dramatiske diktning i Bergen 1851 - 1857
  • Ibsen og Scwendiwy

Boken inneholder også sammendrag av artiklene på engelsk. Lanseres i Bergen 23. mai 2006. Mer informasjon om boken her.

˜*˜

Steven F. Sage, Ibsen and Hitler - The Playwright, the Plagiarist, and the Plot for the Third Reich

Carroll & Graf Publishers, New York 2006.

Description:

Bokomslag Ibsen and Hitler


Steven Sage, research fellow at the U.S. Holocaust Memorial Museum, reveals that among Hitler´s first crimes was a theft of intellectual property, until now unexamined. Sage illuminates an influence impelling Hitler´s master plan: his culling of language and phrasing from one of Europe´s greatest writers, Henrik Ibsen. The traces of this uncredited borrowing are found in the Führer´s incendiary utterances, and in Mein Kampf. Indeed, Sage shows that the blueprint for the Third Reich was scripted from a trio of works by Henrik Ibsen who had a cult following in 1920s Germany. The author unveils a historical stunner that has been hiding in plain sight for decades, letting readers connect the dots with him through every step of an unprecedented historical and literary examination.

˜*˜

Toril Moi, Ibsens modernisme

Pax Forlag, Oslo 2006

Forlagets omtale:
Baudelaire, Flaubert og Manet er modernismens grunnleggere, skriver Toril Moi, men hvorfor ikke også Ibsen? I denne boka viser hun at det Baudelaire betydde for moderne poesi, Flaubert for romanen og Manet for moderne maleri, var Ibsen for moderne teater.
I Ibsens modernisme løftes Ibsen ut av det nasjonale og bringes inn i en europeisk sammenheng. Toril Moi drøfter Ibsens kulturelle ressurser og den estetiske debatten i hans samtid. Hun tar særlig for seg dikterens visuelle verden: maleri, teater og visuell underholdning. Sentralt i hennes tilnærming står Ibsens kvinner, språk og mening, ekteskap og frihet - og synet på det hverdagslige.
Moi analyserer idealismen som estetisk norm, og viser på hvilken måte Ibsen frigjorde seg fra den idealistiske tvangstrøyen. Hun argumenterer mot den tradisjonelle forståelsen av motsetningen mellom realisme og modernisme. Den hindrer oss i å forstå Ibsens modernisme blant annet fordi den får oss til å glemme at modernismen oppstod som en reaksjon mot idealismen på slutten av 1800-tallet. Ved å sette lys på idealismen og revidere forståelsen av realisme og modernisme, skaper Ibsens modernisme ikke bare et nytt bilde av Ibsen, men også en ny forståelse av litteraturhistorien.

˜*˜

Kjersti Wold, Henrik Ibsen - Gåten med mange svar

Kjersti Wold, Henrik Ibsen - Gåten med mange svar

Lettlest Forlag, Skien 2006

Henrik Ibsen er verdens mest berømte nordmann. I løpet av 50 år skrev han 25 skuespill. Han regnes som det moderne teaterets far.
I denne boken møter du den store dikteren på en helt ny måte. Du blir med på tidsreiser til Ibsens tid. Der møter du ham gjennom moren, søsteren, kona, niesen og en ung beundrerinne. Til slutt kommer en av Ibsens første rollefigurer, Furia, med flammer i hendene.
Dette er en spennende og annerledes innføring i Ibsens liv og forfatterskap.

˜*˜

Ibsen i latvisk oversettelse

Norden AB, Riga 2006

Forlaget Norden AB gir i løpet av 2006 ut et firebinds verk med Ibsens viktigste verker i latvisk oversettelse. 25. mars ble bind 1 og 4 lansert. Bind 1 inneholder Hærmændene på Helgeland, Terje Vigen, Kongsemnerne, Brand og Peer Gynt. Bind 4 inneholder biografien Henrik Ibsen skrevet av Arne Törnqvist. I august vil bind 2 og 3 utkomme, som vil inneholde Et dukkehjem, Gengangere, Vildanden og Rosmersholm (bind 2) og Fruen fra havet, Hedda Gabler, Bygmester Solness, John Gabriel Borkman, Når de døde våkner og "Francis Bull. Visuelt portrett av Ibsen" (bind 3). Alle fire bindene inneholder kommentarer og - for første gang i latvisk oversettelse - utdrag fra Ibsens brev.

˜*˜

Ipse ipsa Ibsen

Elg, Brno 2006

Det nyoppstartede, tsjekkiske forlaget Elg har gitt ut en samling av 12 artikler skrevet av fremstående tsjekkiske Ibsen-kjennere innenfor følgende felter: litteraturvitenskap og translatologi, teatervitenskap og oppsetningspraksis. Redaktør for artikkelsamlingen er Karolína Stehlíková. Mer om boken her

˜*˜

Ytringer om Ibsen - på syv språk

Gyldendal Norsk Forlag, Oslo 2006

I 2005 ga Gyldendal ut en serie med pocketutgaver av 12 Ibsen-dramaer med etterord skrevet av profilerte forfattere og skribenter. I samarbeid med Utenriksdepartementet og NORLA har forlaget nå gitt ut de tolv etterordene samlet i en bok med tittelen Ytringer om Ibsen. Boken er oversatt til syv språk (engelsk, fransk, tysk, spansk, italiensk, russisk og kinesisk, NB: den gis ikke ut på norsk). Boken inngår i Utenriksdepartementets internasjonale Ibsen-markeringer og distribueres i rundt 50 land. De tolv forfatterne og verket de skriver om er:
Hanne Ørstavik (Brand), Thomas Hylland Eriksen (Peer Gynt), Brit Bildøen (Et dukkehjem), Tore Rem (Gengangere), Nikolaj Frobenius (En folkefiende), Helene Uri (Vildanden), Finn Skårderud (Rosmersholm), Shabana Rehman (Fruen fra havet), Audun Engelstad (Hedda Gabler), Mari Lending (Bygmester Solness), Pernille Rygg (John Gabriel Borkman) og Erling Sandmo (Når vi døde vågner).

˜*˜

Peer Gynt på vietnamesisk

Vietnamesisk tekst av Tâm Thanh & Khánh Hà, introduksjon av Lars Roar Langslet, Oslo 2006

1. april ble en utgave av Peer Gynt, oversatt til vietnamesisk av Tâm Thanh og Khánh Hà, lansert i Oslo. Boken ble gitt ut med støtte fra Ibsen 2006 og har en introduksjon skrevet av leder for Nasjonalkomiteen for Ibsen-satsingen, Lars Roar Langslet.

Klikk for pdf av bokomslag
Bokomslagets forside.

 

˜*˜

Ibsen Studies, Volume 6, Number 1 / 2006

Taylor & Francis 2006

Contents:

  • Brian Johnston: The Ibsen phenomenon - Ibsen and World Literature
  • Annegret Heitmann: Arrival scenes. Henrik Ibsen´s John Gabriel Borkmanand the tradition of modern European drama
  • Reiko Abe Auestad: Ibsen´s individualism in Japan: John Gabriel Borkman and Ôgai Mori´s Seinen(Youth, 1910)
  • Jan W. Dietrichson: "...since I cannot afford to lose or even risk anything" - Henrik Ibsen´s Road from Want to Wealth
  • Reviews: Chengzhou He on Shuei-May Chang´s Casting off the Shackles of Family - Ibsen´s Nora Figure in Modern Chinese Literature 1918-1942 and Elisabeth S. Eide on Chengzhou He´s Henrik Ibsen and Modern Chinese Drama

 

˜*˜

Jacques De Decker, Ibsen

Éditions Gallimard, Paris 2006

Forlagets omtale:
«Pour moi, ce fut une question de droits de l´homme. Si vous lisez mes livres attentivement, vous vous en rendrez compte. Il est évidemment souhaitable de résoudre le problème des femmes ; mais cela n´a pas été mon seul objet. Ma tâche fut de faire le portrait d´être humains.»
Usant d´une langue peu répandue, né dans un petit port du sud de la Norvège, assistant-pharmacien dans sa prime jeunesse, Henrik Ibsen (1828-1906) est devenu l´auteur dramatique le plus discuté et le plus controversé de son époque, idolâtré par James Joyce, George Bernard Shaw et Henry James. Il est tenu aujourd´hui pour l´un des dramaturges majeurs de tous les temps. Son parcours de génie et de labeur est une étonnante odyssée artistique.

˜*˜

Siri Meyer, Ibsen på frifot

Vigmostad & Bjørke, Bergen 2006, pris NOK 149,-

Forlagets omtale:
En dag blir statuen av Henrik Ibsen foran teateret i Bergen trett av å være nasjonalmonument. Ibsen stiger ned av sokkelen og gir seg ut på vandring rundt i byen. Her møter han ikke bare kjente skikkelser som Rottejomfruen, Peer Gynt og Nora, men også dagens unge lesere. Og de har sine egne meninger om dikteren.
Ibsen på frifot er en bok for ungdom og andre som vil bli kjent med dikteren på nytt.

 

˜*˜

Ivo de Figueiredo, Henrik Ibsen - Mennesket

Aschehoug, Oslo 2006, pris NOK 429,-

Forlagets omtale:
Ivo de Figueiredo har skrevet den første av to bøker i biografien om vår store dramatiker. Historien om Henrik Ibsens liv er gjenfortalt utallige ganger de siste hundre årene. Denne biografien er ingen gjenfortelling, men en fortelling - kanskje den første egentlige fortellingen om Ibsens liv noensinne. I tillegg er den skrevet med historikerens sans for grundighet og sammenhenger, der Ibsen sees i lys av sin tid og sine omgivelser. I dette første får vi beretningen om Ibsens liv fra barndommen og fram til gjennombruddet med Brand og Peer Gynt. Her graves det dypt i kjente og nyoppdagede kilder, tradisjonelle myter revurderes - men ikke slik at de nødvendigvis punkteres. Like viktig er det å vise hvordan mytene om Ibsen i seg selv har skapt sin egen virkelighet - hvordan mennesket Ibsen har smeltet sammen med masken Ibsen, inntil de to knapt lar seg skille fra hverandre.