Hovedside » Arkiv » Nyhetsarkiv » Kejser og Galilæer for første gang på scenen i England

Kejser og Galilæer for første gang på scenen i England

Av: Benedikte Berntzen

Londons teaterpublikum kan vente seg "en katedral av lyd og ritualer" i sommer, når Kejser og Galilæer settes opp for første gang i England. Nasjonalteatrets hovedscene The Olivier, som bærer sitt navn etter teatrets første leder og britisk teaters leading man Lawrence Olivier, blir arenaen for fyrst Julians odyssé gjennom tro og seier, politisk motstand og personlig tvil. Kejser og Galilæer i ny bearbeidelse har premiere i London 15. juni.

poster

Ibsen bar på ideen om å skrive om Julian den frafalne i ni år, før dramaet endelig forelå i 1873, i Ibsens ord intet mindre enn et "verdenshistorisk skuespil". Ibsen kalte Kejser og Galilæer sitt hovedverk ved flere anledninger, noe som regnes for kontroversielt siden det er lite lest og sjelden satt opp på teater: Kun én gang tidligere er det satt opp på engelsk, i New York i 1972. Til sammenligning er det om lag tretti premierer på Hedda Gabler- en av Ibsens greatest hits - hvert år.

Kejser og Galilæer ble Ibsens siste farvel med det episke drama. Handlingen går for seg i Hellas og Midtøsten over en periode på tolv år fra 351 til 363 etter Kristus, i en brytningstid mellom kristendom og hellenisme. Vi følger Julian fra ung kristen mann som hengir seg til hedensk visdom før en visjon om "det tredje rike", forkynnet av mystikeren Maximos, utpeker Julian til en som har "verdensviljen" med seg (var det her brødrene Wachowski fikk ideen til The Matrix?).

Ben Power har bearbeidet dramaet og kuttet det ned til en tretimers forestilling med over femti medvirkende. Forestillingen legger vekt på at blant romerske soldater, politikere, hedninger og kristne, er det Julians higen etter å forsone sin tro i sine omgivelser som er hans dilemma og som blir hans tragiske fall. Her er det ikke langt til vår egen tids kontroverser om valg og trosfrihet.

Andrew Scott (34) spiller Julian og forbereder sin hittil største rolle. Han er klar over at mange vil sammenligne dramaets tvilende hovedperson med Hamlet, noe annet ville også vært utenkelig i Storbritannia. Men denne rollen er større enn Shakespeares tragiske helt. Det mest spennende er allikevel, sier Scott, at den nye bearbeidelsen gjør at stykket føles som nytt, og at ingen i London har sett det før. Men det er også et farlig stykke som viser hva tro og makt kan gjøre mot et samfunn - og mot venner.

Andrew Scott.
Andrew Scott. Foto: Catherine Ashmore

I forbindelse med premieren arrangerer National Theatre flere seminarer og introduksjoner til stykket, som burde interessere akademikerne så vel som et bredere teaterpublikum. Foredraget Ibsen’s Modern Breakthrough ved Toril Moi, to-dagersseminaret In Depth: Ibsenog samtaler med instruktør Jonathan Kent og skuespiller Ian McDiarmid er noen av National Theatres initiativ.

Følg med på Ibsen.nets kalender og National Theatres hjemmesider for spilledatoer.