Hovedside » Arkiv » Nyhetsarkiv » Nyheter 2012 » Nora tenner fortsatt verdens teaterpublikum

Nora tenner fortsatt verdens teaterpublikum

Av: Benedikte Berntzen

Nora tenner ilden igjen og igjen. Matthew Maher (Dr. Rank) og Lily Rabe (Nora) i Williamstown Theatre Festivals A Doll’s House fra juli 2011. Foto: T. Charles Erickson

166 Ibsen-oppsetninger hadde premiere i løpet av kalenderåret 2011. Oppsetningene fordeler seg på 35 land. Ikke overraskende ble Et dukkehjem mest spilt på verdensbasis og bekrefter sin status i verdensdramatikken, mens Peer Gynt ble mest spilt i Norge. 2011 ble et variert Ibsenår og som vanlig er seks kontinenter representert i Ibsen.nets oversikt. USA, Tyskland og Norge peker seg ut som de førende Ibsen-nasjonene. I fjor var det 43 Ibsen-premierer i USA, 34 i Tyskland og 17 i Norge.

Et dukkehjem ble 2011s mest spilte Ibsen-stykke med 37 oppsetninger fordelt på 13 land. Nora er 132 år men evig ung og beholder posisjonen som det moderne teatrets heltinne. Det ser ikke ut som vi blir ferdige med Helmers kjærlighetshistorie - eller misoppfattelsen av denne - på en lang stund ennå. I løpet av fjoråret feiret Nora jul i Jakarta og den jødiske høytiden Purim i New York. Fra Tønsberg kom en kurrende og lekende Nora med triste dukkebarn festet i tråder.

Nest mest spilt ble vår vinglete verdensborger. Året bød på 27 nye oppsetninger av Peer Gynt i blant annet Moskva, Dublin, Kansas City, Chicago, London og Gøteborg. En tradisjon i Norge er utendørsforestillingen i Peers originale hjemtrakter på Gålå, i fjor med omkring 12 000 solgte billetter! I høst turnerte stadig energiske Toralv Maurstad (85!) land og strand i Norge med sin forestilling En aften med Peer Gynt. 56 år har gått siden Maurstad gjorde tittelrollen som Peer for første gang, og det er ingen grunn til å stoppe nå siden Peer Gynt er Norges mest spilte Ibsen-stykke, langt foretrukket her på berget fremfor Et dukkehjem.

På tredjeplassen i 2011 kom Gengangere med 24 oppsetninger. Det uhyggelige familiedramaet om skam og fortid ble vist blant annet i Argentina og Brasil (Espectros), og både i Italia og Hellas gikk Gengangere som turnéforestillinger.

Hedda Gablerfortsatte sin desperate ferd over teaterscenene med 23 premierer i året som gikk. I januar ble en oppsetning av stykket i Iran stoppet av religiøse årsaker. Myndighetene fremholdt at oppsetningen skapte et "usunt kulturelt miljø" i Iran. Så kan man jo reflektere som man vil om hvordan vår tid behandler Ibsens idé om stykket slik han la den fram i et brev fra 1890: "Hovedsagen har for mig været at skildre mennesker, menneskestemninger og menneskeskæbner på grundlag af visse gældende samfundsforholde og anskuelser."

Plakat av Ali Kamran
Plakat fra Hedda Gabler på Naqshineh Theatre i Iran. Oppsetningen ble stoppet i januar 2011. Plakat: Ali Kamran



Fruen fra havet ble til to operaversjoner i 2011, henholdsvis i Heidelberg og Oslo. I februar dukket konsul Bernick opp som Stanely Baneki i Strathmore Drama Society’s Pillars of Society i Nairobi, Kenya. Handlingen ble naturlig nok sammenlignet med utbredt korrupsjon i Kenya, men en anmelder pekte på at man kun kjemper for en plettfri fasade slik Bernick må gjøre om trusselen om sosial skandale er reell, noe den nettopp ikke er for korrupsjonsanklagede i dagens Kenya.

I Berlin vistes i oktober Vegard Vinge/ Ida Müllers John Gabriel Borkman i en nykonstruert oppsetning som strakk seg over elleve timer, der publikum ikke fikk anledning til å være pripne. Vinge/Müllers frodige estetiske univers struttet av referanser og kroppslige ekstremiteter: "Dette er kunst som bærer i seg sin egen kritikk. Det er scenekunst som er himmelropende hemningsløs i ett og alt", står det i Ibsen.nets anmeldelse (les hele her). Kejser og Galilæer ble satt opp i England for første gang, på Royal National Theatre i London med over femti medvirkende på scenen. 40 forestillinger ble det om fyrst Julians odyssé gjennom tro, seier og tvil.

En av årets siste Ibsen-premierer ble Hedda Gabler på Dramaten i Stockholm med erfarne Maria Bonnevie i hovedrollen. Kritikkene sier at Bonnevie spiller med en rå styrke og er "en blixtrande Hedda". Oppsetningen fortsetter på Sveriges hovedscene våren 2012.

Foto: Sören Vilks
Maria Bonnevie er Hedda på Dramaten også våren 2012. Foto: Sören Vilks

 

Landsoversikt med antall registrerte Ibsen-oppsetninger i 2011
USA: 43 Belgia: 2 Litauen: 1
Tyskland: 34 Australia: 2 Nederland: 1
Norge: 17 Polen: 2 Russland: 1
England: 12 Finland: 2 Georgia: 1
Sveits: 6 Irland: 2 Serbia: 1
Sverige: 5 Spania: 1 Portugal: 1
Slovakia: 4 Brasil: 1 Kenya: 1
Østerrike: 4 Indonesia: 1 Romania: 1
Italia: 4 Iran: 1 Argentina: 1
Canada: 3 Danmark: 1 Frankrike: 1
Hellas: 3 Estland: 1 Island: 1
Tsjekkia: 3 Kina: 1  



Hvor spilles Ibsen i dag? Se vår oversikt over aktuelle Ibsen-oppsetninger.
Søk i Repertoardatabasenmed 8100 registrerte Ibsen-oppsetninger fra 1850 og fram til i dag.