Hovedside » Arkiv

Omslag Wilma Lie Gespenster

«Gengangere» som undermotiv i ny norsk roman

Det tar generasjoner å komme over en krig. Fortiden spøker i oss som hos Ibsens Gengangere, mener Wilma Lie, som debuterer med romanen GESPENSTER, der hovedpersonen etter sin mors død oppdager ukjente sider av sin familie, og får et nytt forhold til Ibsen, før hun skal sette opp Gengangere i Berlin.

Skien International Ibsen Conference 2013

Theatre between literature and research: What are the relations between documentary and fiction? Two guest performances, speakers and debates will address the issue during Skien International Ibsen Conference 2013 September 18th and 19th at Teater Ibsen in Skien, Norway.

Utlysning av International Ibsen Scholarships 2013

Til sammen NOK 1.000.000,- (ca. 135.000 Euro/180.000 US Dollars) deles ut til ulike Ibsen-prosjekter verden over. Ibsen-stipend gis til nyskapende prosjekter innen dramatikk og scenekunst som stimulerer til en kritisk debatt om vesentlige samfunnsmessige verdier og eksistensielle tema relatert til Henrik Ibsen og hans verk. De som kan søke er enkeltpersoner, organisasjoner eller institusjoner innen kunst og kultur.

Memnon – den syngende steinstøtta

Peer Gynt møter mange underlige skapninger i Ibsens mesterlige stykke ved samme navn, den syngende Memnonstøtta i fjerde akt er en av dem. En unnselig, men bemerkelsesverdig CD-utgivelse av duoen Ruth Wilhelmine Meyer (sang) og Helge Lien (piano), Memnon. Sound Portraits of Ibsen Characters, utgitt av tyske Ozella Music i 2012, aktualiserer spørsmålet: kan ei steinstøtte synge? Ifølge myten kan Memnonstøtta i hvert fall det, så paradoksalt det enn høres ut.

Velkommen til våre nye sider

Nasjonalbibliotekets Ibsen-portal har siden lanseringen i 2002 hatt 4,2 millioner besøk, 22 millioner sidevisninger og brukere i 204 land. Nå er nettstedet lagt i støpeskjeen og gjenoppstår i ny forbedret drakt under domenenavnet Ibsen.nb.no.

To nye bøker om Ibsen

Ibsens fotografer og Ibsens kvinner er temaene når to nye bøker om Norges mest kjente forfatter utkommer i løpet av bare to uker. Peter Larsens bok Ibsen og fotografene. 1800-tallets visuelle kultur lanseres under et arrangement på Nasjonalbiblioteket 17. januar. Anne Marie Rekdals bok Ibsens to kvinner. Fra Catilina til Når vi døde vågner lanseres 31. januar under et arrangement på Ibsenmuseet i Oslo.

Hedda og Nora vinner igjen, mens Peer rir Norge. Ibsen på verdens scener 2012

Hva slags Ibsenår var 2012? Hvert år er Henrik Ibsen en av verdens mest spilte dramatikere. I løpet av fjoråret ble det registrert 167 premierer på hans dramaer og alle seks kontinenter er representert i Ibsen.nets oversikt. Det er USA, Norge og Tyskland som er de ledende Ibsen-nasjoner, med henholdsvis 32, 23 og 20 premierer i året som gikk. Den ultimate vinner på verdens teatre ble den stadig fascinerende Hedda Tesman.

Theater Oberhausen, Nora oder Ein Puppenhaus. Foto: Thomas Aurin

Nora i glasskula

Tom scene. Eneste rekvisitt: et kunstig juletre i bakgrunnen. Det er jul, og Nora har handla julegaver til sine barn. Joda, ansatsen er for så vidt gjenkjennelig ibsensk. Men vi får raskt bange anelser ved synet av Nora i Manja Kuhls skikkelse. I Theater Oberhausens gjestespill med Et dukkehjem under Ibsenfestivalen er Nora en krysning mellom ballerina, Disney-prinsesse og Barbiedukke. Kostyme: ballettsko og ballettskjørt. Hårmanke: ekstremt stort og fyldig rødt, krøllete hår (kun dukker har slikt!). Idet Nora åpner munnen for sine første replikker, blir all tvil feid av banen. Dette vil ikke gå ad den tradisjonelle vei. Aldri i verden om denne Nora går den veien vi er vant med, ut av dukkehjemmet i selvrealiseringens og emansipasjonens navn.

Peer Gynt

Peer Gynt ved Gålåvatnet: Fem akters sjarmerende egoisme

Når bussjåføren kaller oppsetningen fenomenal og forsikrer at vi har noe å glede oss til idet han tar oss over fjellet på Peer Gynt-vegen, da har vi høye forventninger til årets Peer Gynt ved Gålåvatnet. Og for en kveld det ble i lykkelandet: Sol fra en klar blå himmel la et skinn av selvtilfredshet og humør over denne sommerkvelden. Det var helt fullt i det naturlige amfiet som rommer omkring to tusen tilskuere, og det ble en opplevelse med Ibsens rimslynger, møter med utrolige personer og landskapets selvfølgelige storslåtthet. Men er, som Bjørnstjerne Bjørnson påpekte i 1867, "Fem Akters Egoisme" i lengste laget?

Ibsen- og Hamsundagene 2012

Ibsen- og Hamsun-dagene - Sørlandets litteraturfestival!

Også i år markerer Grimstad at Henrik Ibsen og Knut Hamsun levde og skrev i den vakre lille byen med sol og sladrespeil. Begge dikternes opphold var preget av arbeidslyst, dramatikk og kontroverser, og deres diktning er fortsatt aktuell i Grimstad såvel som ellers i verden. Temaet for årets Ibsen- og Hamsun-dager er "Småbyen og verden utenfor", et emne mange vil kjenne igjen enten det er fra Hamsuns romaner, Ibsens dramaer eller sørlandsk hverdagsliv.

Logo Ibsenfestivalen 2012

Ibsenfestivalen 2012 - hele folket i teatret!

"Som vanlig her på huset sikter vi høyt og lodder dypt, men favner bredt", sa teatersjef Hanne Tømta da Nationaltheatret lanserte programmet for høstens Ibsenfestival. Festivalen vil løpe fra 23. august til 9. september og bestå av fire egenproduksjoner, én samproduksjon, seks gjestespill, én fotoutstilling og én prisoverrekkelse. Det overordnede tema vil være individet og samfunnet, eller jeg og de andre. Gjestespillene kommer med kun ett unntak fra Europa. Nationaltheatrets Samtidsfestival er lagt ned, men gjenoppstår som en integrert del av Ibsenfestivalen gjennom produksjoner av de to samtidsdramatikerne Arne Lygre og Fredrik Brattberg.

Heiner Goebbels. Foto: Bernhard Ludewig

Den internasjonale Ibsen-prisen går til Heiner Goebbels

Vinneren av den internasjonale Ibsen-prisen for 2012 ble annonsert på Norges ambassade i Berlin på Ibsens fødselsdag, 20. mars. Årets pris går til Heiner Goebbels. Juryen uttaler: "Teaterskaperen, regissøren, komponisten, musikeren, læreren og festivalsjefen Heiner Goebbels er en av samtidens største kunstnerpersonligheter. Han står bak ei forbløffende samling av arbeider i ulike disipliner og utøver en dyp innflytelse på teaterpraktikere og musikere. Hans scenekunstarbeider spenner fra produksjoner i stor skala for operahus til teaterinstallasjoner uten skuespillere."